O zi fără mașini în Paris ne ajută să înțelegem mai bine beneficiile ecologice

de: Alexandru Puiu
02 10. 2017

Printr-un experiment inițiat de primarul din Paris, pe parcursul unei zile întregi nu au existat mașini personale pe străzile capitalei franceze.

Având în vedere traficul din majoritatea capitalelor europene, inițiativa parizienilor este una dintre cele mai ambițioase din ultimii ani, cu beneficii pe termen lung. Practic, a fost creat un precedent pentru faptul că astfel de gesturi sunt posibile, iar alte capitale sau orașe europene s-ar putea ”arunca” la implementarea unor proiecte similare. 

”Ziua fără mașini” a avut loc ieri, duminică, pe 1 octombrie, iar turiștii și locuitorii uneia dintre cele mai mari capitale europene au fost nevoiți să apeleze la metode de transport alternativ. Pentru că era destul de dificil să monitorizezi implementarea conceptului în fiecare colț al suburbiilor, planul a fost de a elimina mașinile pe o zonă de 100 de kilometri pătrați pornind din centrul orașului.

În final, chiar dacă nu a fost vorba de o zi întreagă, foarte mulți locuitori ai orașului luminilor și un număr impresionant de turiști s-au bucurat de experiență. Între 11:00 am și 18:00 pm pe bulevardele și străduțele din Paris au circulat doar autobuze și taxiuri. În cazuri de urgență majoră, aveai dreptul să te urci în mașina personală, cu condiția să circuli cu maxim 30 de kilometri pe oră și să poți prezenta o dovadă a ”urgenței”. În orice alte circumstanțe, riscai o amendă între 90 și 135 de euro.

Trecând peste vorba românească, cu o zi nu se face primăvară, gradul de poluare nu a scăzut brusc în oraș, dar oamenii au avut parte de o lecție importantă. Au putut vedea cum este să locuiești într-o capitală europeană în care mijloacele de transport în comun pot face față fără probleme nevoilor de transport ale persoanelor.

De partea cealaltă a baricadei, mai multe grupuri pro-auto și pasionați de motoare au clasificat gestului primarului Anne Hidalgo ca fiind extremist și imposibil de implementat pe termen lung.